~ Quo Vadis ~

Direktlänk till inlägg 7 november 2012

Tjat om tandläkarbesök.....

Av Maria - 7 november 2012 21:04

Det har blivit ett väldigt tjat här på behandlingen om att jag måste gå till tandläkaren. Har fått alla visdomständer i en mun som var för liten redan från början. Det har gjort att många tänder pekar åt alla möjliga håll, för att det är så trångt. Inte bara visdomständerna själva, utan de flesta tänder. Det är ganska smärtsamt, men jag försöker att inte tänka på det, för då skulle jag inte stå ut med smärtan. Har försökt förklara för min kp varför jag inte kan gå till tandläkaren, men det har inte varit läge att ta upp det. Och imorgon är det rond, så då kommer väl "teamet" på ännu en "bra idé" som går ut på att jag ska tvingas till en tandläkare...........

Så jag har mailat honom och försökt förklara VARFÖR det inte funkar.........


"Det finns en förklaring till det här med tandläkare, annat än att jag bara har tandläkarskräck. Hade jag bara haft tandläkarskräck så finns det ju hjälp och stöd man kan få. Anledningen till att det gått från "omöjligt" till "livsfarligt", är min PTSD. Innan flasharna började komma så kunde jag som lura mig själv så att jag överlevde, och då var jag ju dessutom ett barn som kunde ha mamma med mig som stöd utan att någon trodde att jag var förståndshandikappad. Jag har ju varit hos tandläkaren ganska ofta som barn, och jag har dragit ut ett antal tänder och haft allt möjligt skrot i munnen.

Det som gör mig så livrädd är mina erfarenheter på kvinnokliniken. Dels den andra undersökningen jag gjorde där då jag var vaken - jag skrek "nej" och "bara titta", men hon slutade inte. Det gjorde så jävla ont och jag hade en massa flashar och det var precis som ett övergrepp. Men det beror även på den tredje och sista undersökningen som kombinerades med operation. Då kom jag dit dagen innan med *min t*  och blev inlagd där. *Min t* skulle komma tills dess att jag skulle tas till anestesin, men hon var försenad. Så när personalen från kvinnokliniken lämnade mig där, så var jag helt ensam med de där satmarorna. De visade ingen som helst förståelse och följde inte överenskommelsen. Det var sagt att pga min historia, så skulle jag få bli sövd på annan plats än undersöknings/operationsbordet, men de vägrade. Jag hade fått hästdoser med premedicinering, men skulle ändå fixa allt själv. Jag panikade och grät och var väldigt vinglig på benen, men fick själv ta mig till bordet och lägga mig där. De började bända isär mina ben och sätta fast fötterna i något som liknade slalompjäxor - innan de sövt mig. Trots att de visste vem jag var och vad som var överenskommet. De trodde kanske att jag som de flesta andra inte skulle minnas något av det efter allt Midazolam, men jag minns ALLT. Vet att jag bara ville att läkaren skulle komma, för det var ju tillsammans med henne som vi bestämt och planerat allt. Men hon hann inte komma, och anestesipersonalen lyssnade inte på ett ord av vad jag sa. Och *min t* kom inte. Hon hade lovat, men hon kom inte. Hon var inte ens där när jag vaknade. (Jag har såklart förlåtit henne för det, och för andra löften hon lovat dyrt och heligt men som hon brutit. Konsekvenserna av de löften hon inte hållit har skadat mig för livet, för det har verkligen bara handlat om "på liv eller död"-saker. Men jag har inte glömt. Och jag väger såklart in det i allt annat hon sagt och säger.)

Så INGEN som jag inte litar på till 500% får ens pilla på mig när jag befinner mig i en sådan situation. Och som du kanske kan förstå så finns det vissa likheter med en tandläkarstol och gynstol......... Därför kommer jag aldrig att sätta min fot hos en tandläkare. Jag dör hellre. För det blir bara ännu ett övergrepp. Spelar ingen roll vad det är för tandläkare, utan tyvärr är jag så skadad.
Och om jag ska kunna fixa mina tänder så måste jag få vara inlagd någonstans dagen före - för att jag inte ska göra något dumt innan det är dags och för att jag ska kunna ta mig dit. Och ingen får ens peta mig i munnen så länge jag är vaken. Så nej, det kommer inte att fungera. Därför tänkte jag att det kanske skulle fungera om jag fick den hjälp som finns för de som inte klarar att gå till en vanlig tandläkare; någon som kommer hem till en och gör som en första bedömning, och sen får man hjälp att komma till tandläkaren på det sätt man behöver. Och då går det dessutom på högkostnadsskyddet för vård, så jag skulle ha råd med det. Men som sagt sedan tidigare - jag har ju inte samma rättigheter som alla andra.

Förhoppningsvis förstår du nu varför jag hellre går med min outhärdliga värk och en mun som knappt går att äta med. Om det ändå slutar med att jag kommer ta mitt liv så kan jag ju i alla fall glädjas åt att jag slapp just den psykiska terrorn. Och jag hoppas att det här även förklarar varför jag skulle behöva göra allt på en och samma gång också. Ingen vill ju hålla på och göra sig så stora besvär för min skull. Och jag skulle inte palla själv.
 

.....nu när jag skriver och är mitt i det, så känner jag hur ont det gör i munnen......... men jag försöker annars bara att stå ut.... distrahera mig........."

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 23 juli 2023 20:45

Har idag lämnat in nycklarna till min slitna fallfärdiga lägenhet, så nu är jag utflyttad. Men fy fan vad ledsamt, grät när jag stängde dörren och låste för allra sista gången. Den må ha varit ful och skruttig, men perfekt läge, planlösning, stor mys...

Av Maria - 2 juli 2020 22:08

Månaderna har gått. Jag har det så bra här i fjällen att tiden rusar iväg. Men det är skönt med tanke på det här "paus-året" pga Covid-19. Kan inte minnas när jag senast hade såhär lite panikångest och ångest. Ingen direkt stress över något. Nu är ja...

Av Maria - 9 oktober 2019 21:42

Det mesta har kört ihop sig. Men jag hoppas att det ordnar sig ändå till slut. Jag hade läkarsamtal och var mer eller mindre beredd på att få höra att jag är dum i huvet som tror att jag ska klara mig utan att fara till psyk en gång i veckan. Men l...

Av Maria - 3 september 2019 20:43

väntar fortfarande på offert från den "bästa" flyttfirman har handlat lite och skickat paket till mamma för hon fyller snart år gått riktig långpromenad med vovven så nu sover han gott på soffan känner mig så rastlös allt vara snurrar runt på...

Av Maria - 2 september 2019 12:24

allt bara snurrar kan inte förstå att jag ska flytta känns som jag bara hittar på kommer bli mer verkligt när jag får tillbaka nya kontraktet och bekräftelsen på uppsägningen och när själva flytten är bokad   ska på samtal idag har inge...

Presentation


Jag ansvarar INTE för hur det jag skriver påverkar någon. Är du underårig eller känslig så kan det finnas stötande texter och bilder på min blogg, eftersom jag skriver om mitt liv som överlevare av sexuella övergrepp.

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< November 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Fråga mig

11 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards