~ Quo Vadis ~

Direktlänk till inlägg 17 september 2012

För att vara öppen för alla förslag....

Av Maria - 17 september 2012 14:17

...så får mina läsare gärna föreslå olika behandlingshem och liknande. Jag har ingen aning om vad som finns vart.

Ni kan vara helt anonyma, ha ett alias eller vad ni vill, det spelar ingen roll.

Om jag åtminstone vet vad som finns, så kan jag ju inte göra mer än så. De tänker ju inte föreslå något, så jag får väl leta på egen hand........ men var har de behandling för PTSD, Social fobi och bulimi..........

Klarar inte av att vara i en storstad..... inte mycket folk..... manliga patienter............ mina kaniner måste få vara där.... och helst ska det finnas häst i närheten....

Ja, det låter som Villa Villekulla......................


Det blev inget nytt sagt under mötet, utan min kp ska slåss för mig. Känns förjävligt. Min t satt och försökte överrösta mig hela tiden - en mycket märklig känsla......... Till slut kom jag på mig själv med att prata med henne som jag pratar med bråkiga barn på gården; med dov, lugn röst och riktigt bokstavera orden... Hon kallade mig rigid. Jag blev förbannad. Vi har bara olika åsikter, och bara för att jag inte ändrar min till hennes så innebär inte det att jag är "rigid". Sa till henne att jag respekterar hennes åsikt, men inte att hon kallar mig rigid.

Tror min kp var ganska förvånad över tillvägagångssättet från min t's sida. Han stannade med mig vid busshållsplatsen i 20 min...... bara för att jag inte skulle gå och köpa laxtab............


 
 
Ingen bild

amy

17 september 2012 14:58

det beror ju lite på åldersgrupp osv. jag kom precis hem från ett väldigt bra behandlingshem, med målgrupp tjejer/kvinnor 16-26 år, med ätstörningar, PTSD ffa efter övergrepp, depression, fobier o självskadebeteende ... så det finns.
på den här hemsidan kan du själv fylla i det som passar dig, och se om något som passar din problembild finns. välj det kriteriet som du anser viktigast på varje punkt, fyll inte i alla dina "problem" för det finns sällan nåt som passar ALLA ens behov i beskrivningarna, men behandlingshem är ju till för att ta emot människor med multiproblematik, så de är sällan så exkluderande att det står eller faller på en diagnos. du kan också ofta mejla dem o fråga saker om du inte hittar info om tex de tillåter att man tar med djur. (ofta får man inte ha djuren på rummet men ibland har de tex stall eller lada där du kanske kan få ha dina kaniner tex... om det är viktigt så brukar de kunna lösa det.
lycka till! o behandlingshem är verkligen inte bara för "efterblivna" människor som inte klarar sin vardag, men det är för människor som har så pass stora/svåra problem att öppenvården inte räcker till och där slutenvården inte hjälper (tex ptsd där man kan behöva människor oftare än va öppenvården förmår ge, men där slutenvården inte uppfyller det, man blir liksom inte "frisk" på en avdelning...)

Maria

17 september 2012 23:28

Tack för ditt svar.

Resten av texten lyckades försvinna, så jag skriver om det igen...

Det är åldern som är problemet. Jag är för gammal för de flesta ställen. Har varit inne på den sidan tidigare, och haft problem att hitta något. Så även denna gång, tyvärr.

Och självklart vet jag att behandlingshem inte är till för "begåvningshandikappade" som inte klarar sin vardag - utan det enda jag skrev var att det behandlingshem som de föreslagit mig är ett sådant. Man "bor" där "för alltid", eller hur jag nu ska uttrycka det, och får hjälp med allt från städning, matlagning, osv. Dvs ADL-saker bl.a Jag säger inte att man är dum i huvudet om man behöver hjälp med sådant, utan självklart har man rätt till det stöd och den hjälp man behöver. Dock har man ju även rätt att inte ta emot det överdrivna stöd och hjälp som det skulle innebära för mig.
Inläggning har jag provat på många ggr, och vet hur det funkar (och inte funkar..) på olika avdelningar - tyvärr.

 
Ingen bild

amy

17 september 2012 15:00

minns inte om jag missade att skicka med länken i min förra kommentar, till där du kan söka efter behandlingshem... så skickar den här, om den ligger i den andra kommentaren, bortse från den här... Nationella HVB-registret: http://hvb.socialstyrelsen.se/

 
Ingen bild

Hanna

20 september 2012 13:00

Hinner inte skriva så mycket nu men Trollängen har jag hört ska vara bra! Google it! :-)

Maria

27 september 2012 21:20

Åh, började gråta när jag läste på deras hemsida.... :')
Tack snälla!

 
Ingen bild

Hanna H

28 september 2012 11:03

Inga problem. Hoppas verkligen det löser sig för dig! KRAM

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 23 juli 2023 20:45

Har idag lämnat in nycklarna till min slitna fallfärdiga lägenhet, så nu är jag utflyttad. Men fy fan vad ledsamt, grät när jag stängde dörren och låste för allra sista gången. Den må ha varit ful och skruttig, men perfekt läge, planlösning, stor mys...

Av Maria - 2 juli 2020 22:08

Månaderna har gått. Jag har det så bra här i fjällen att tiden rusar iväg. Men det är skönt med tanke på det här "paus-året" pga Covid-19. Kan inte minnas när jag senast hade såhär lite panikångest och ångest. Ingen direkt stress över något. Nu är ja...

Av Maria - 9 oktober 2019 21:42

Det mesta har kört ihop sig. Men jag hoppas att det ordnar sig ändå till slut. Jag hade läkarsamtal och var mer eller mindre beredd på att få höra att jag är dum i huvet som tror att jag ska klara mig utan att fara till psyk en gång i veckan. Men l...

Av Maria - 3 september 2019 20:43

väntar fortfarande på offert från den "bästa" flyttfirman har handlat lite och skickat paket till mamma för hon fyller snart år gått riktig långpromenad med vovven så nu sover han gott på soffan känner mig så rastlös allt vara snurrar runt på...

Av Maria - 2 september 2019 12:24

allt bara snurrar kan inte förstå att jag ska flytta känns som jag bara hittar på kommer bli mer verkligt när jag får tillbaka nya kontraktet och bekräftelsen på uppsägningen och när själva flytten är bokad   ska på samtal idag har inge...

Presentation


Jag ansvarar INTE för hur det jag skriver påverkar någon. Är du underårig eller känslig så kan det finnas stötande texter och bilder på min blogg, eftersom jag skriver om mitt liv som överlevare av sexuella övergrepp.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Fråga mig

11 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards