~ Quo Vadis ~

Direktlänk till inlägg 4 maj 2011

Ord som dödar

Av Maria - 4 maj 2011 15:19

Varit på ÄS. Fick portkoden.. av självaste chefen... Hon förstod nog vem jag var. Annars skulle hon aldrig lämna ut den.

Samma sorts samtal idag. Samma varma människa. Trots min katastrofala matdagbok.

Hinner inte skriva så mycket nu, måste fortsätta byta om inför stallet. Men.... det gör så ont......... så ont..... så ont......... Jag klarar inte av att höra det han säger och sättet han säger det på........ Det SKÄR inuti mig......... Måste nypa mig med naglarna för att inte börja gråta...... "Maria, du har ett värde".

Hur ska man ta det............. Min första tanke är - han säger bara så... men jag ser ju att han menar det..... Vad vill han att jag ska göra nu då, är min andra tanke..... men ser ingen baktanke hos honom........... Och det skrämmer skiten ur mig...... och det gör så ont att jag går sönder................ Känns som en dålig skräckfilm där människor blir uppskurna inifrån........ Måste nog... berätta för honom...... att det gör ont........ så att han inte undrar varför jag sitter där och sväljer och sväljer...

Ska börja skriva "känslodagbok"..... och så fokusera på att äta lunch....... helst alla mål, men jag fick välja mellan frukost, lunch och middag att sätta fokus på.... och jag tänker att jag har mest nytt av lunchen.......... få energi för resten av dagen..... Men egentligen skulle jag väl ha börjat med frukost, för det behöver man ju inte äta så mycket av..................... Kom på det på vägen hem...... Men samtidigt vill jag ju inte smita undan........... jag är ju där för att reda ut det här........

Ja, inte vet jag...........


...tog mod till mig och frågade honom.. om han har någon särskild policy om att krama patienter..... sa att jag vet att en del har det... och.. han svarade att han inte gör det............... mitt hjärta brast.... men jag tog det som det var... får hitta någon annanstans att "befästa" orden han säger.... eller trösta den del av mig som blir ledsen och har ont........... fanfanfan

 
 
Ingen bild

anna

4 maj 2011 16:00

Maria, varför skulle du INTE ha ett värde? Klart att du har ett värde! Du kämpar mkt mer än de flesta andra jag känner.
Vad han vill att du ska göra? Fortsätta kämpa! :)
Tror att det vore bra om du berättade för honom hur du känner när han säger så till dig, så att han förstår din reaktion.
Kram

Maria

4 maj 2011 21:26

Vet du.. han sa likadant...
Det är bara så mörkt, så svart inuti mig, så hur skulle jag kunna ha ett värde.... Minns när jag gick i femte klass. Läraren som jag hatade pratade om andra världskriget och gick fram till mig och befallde mig att ställa mig upp på stolen så att alla kunde se mig. Och så talade han om att Hitler skulle ha älskat mig, blond och blåögd. Jag var "ett Hitlerbarn". Antar att jag är en Hitlerkvinna nu då... :S

Ska skriva i min nyinköpta anteckningsbok där jag ska skriva ner känslor och situationer. Antar att han vill läsa den, så då får han ju veta hur jag känner... Törs inte säga det till honom.. är för "ömt".... och jag vet ju att jag inte får någon tröst av honom sen.. Och jag måste ju kunna ta mig hem....
Hatar att det måste vara så j*vla "manligt" och "kvinnligt" hela tiden - med precis ALLT. Varför fattar inte folk hur enormt mycket det betyder för mig när det känns bra och det råkar vara en man som jag sitter i samma rum som. Jag tänker ju inte på det då. Skulle skita i om det så vore barbapappa. Det gör ingen skillnad.

Tack för allt ditt stöd ♥ Det betyder världen för mig!

KRAM!

 
Ingen bild

anna

5 maj 2011 08:05

Vet inte riktigt hur jag ska förklara en tanke som slog mig, men det faktum att du skriver att du inte tänker på att han är man, att han skulle kunna vara barbapappa, tyder på att det är du själv som delar upp allt i manligt och kvinnligt. Jag hade nog bara tänkt att han var en fin person...

Kan iofs förstå att du tänker så efter allt du varit med om, så det är jättebra att det kan kännas bra för dig med en manlig t efter allt som hänt dig! Det får dig kanske att inse att det även finns män man kan lita på.

Sen att han inte kramar sina patienter kan jag förstå, alla är ju inte så förtjusta i att kramas. Jag hade nog inte heller kramat mina patienter om jag varit läkare. Men han kanske kan trösta på annat sätt...

Skriv som du känner i "känsloboken" tycker jag.

Kram

Maria

5 maj 2011 09:09

Jag tror inte att det är jag som delar upp människor i manligt och kvinnligt. Däremot går jag och tänker på det efteråt, när jag söker förklaringar till saker och ting. Mitt "individperspektiv" kan göra saker och ting ganska tillkrånglade ibland.. för när andra tänker på manligt/kvinnligt så gör inte jag det. Och många uppfattar det på fel sätt och tror att de har en flirtande Maria framför sig, medan jag bara är som jag är - med alla som jag känner mig trygg med.
Tror att jag aldrig ens tänkte på det innan jag var inlagd, för det var då det blev prat om att de manliga vårdarna oftast inte kramar kvinnliga patienter. Tydligen går det bra åt andra hållet - om de inte har "nollvision". Det tycker jag är lite.. dumt... Spela roll vilket kön en människa har, i alla fall i de situationerna.
Sen är det ju skönt att kunna sitta i ett rum med en man utan att vara rädd för honom. Det kan jag inte neka till. Rädsla för att vara nära män har jag alltid haft, men vårdens "misshandel" har satt djupa spår och skapat en massa extra och dumma tankar... :S

Kram på dig! Tack för dina tankar ♥

 
Ingen bild

anna

5 maj 2011 09:19

En till tanke slog mig... (man får många intressanta tankar av att läsa din blogg, helt klart! :)
Håller helt med dig att det är dumt och konstigt att en kvinnlig vårdare får krama en manlig patient men inte en manlig vårdare en kvinnlig. :/
Pratade faktiskt om något liknande med min sambo på väg till jobbet idag, nämligen att om en tjej flörtar med en kille på jobbet så brukar det vara ok, men tvärt om blir det ofta helt plötsligt sexuella trakasserier...
Kram

Maria

5 maj 2011 12:24

*rodnar*... Få tankar av mina galenskaper...

Håller med dig om att det är så bakvänt alltihop. Och gammeldags, för jag antar att de flesta utgår från att tjej + kille kan ge antydan på attraktion, eller vad man nu ska kalla det. Men de som är homosexuella då - varför "skyddas" inte de som de heterosexuella..?
Och precis som du skriver så är det mer "ok" om en tjej svansar för kille på jobbet, men är det motsatsen så är det trakasserier... Vi är så duktiga på att slå oss själva för bröstet och säga att vi minsann har kommit så långt med jämnställdheten, men själva grunden finns ju inte... "Lika lön" är ju bara precis så krasst som det låter. Det är ju i grund och botten inställningen som måste ändras.

KRAAAM!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 23 juli 2023 20:45

Har idag lämnat in nycklarna till min slitna fallfärdiga lägenhet, så nu är jag utflyttad. Men fy fan vad ledsamt, grät när jag stängde dörren och låste för allra sista gången. Den må ha varit ful och skruttig, men perfekt läge, planlösning, stor mys...

Av Maria - 2 juli 2020 22:08

Månaderna har gått. Jag har det så bra här i fjällen att tiden rusar iväg. Men det är skönt med tanke på det här "paus-året" pga Covid-19. Kan inte minnas när jag senast hade såhär lite panikångest och ångest. Ingen direkt stress över något. Nu är ja...

Av Maria - 9 oktober 2019 21:42

Det mesta har kört ihop sig. Men jag hoppas att det ordnar sig ändå till slut. Jag hade läkarsamtal och var mer eller mindre beredd på att få höra att jag är dum i huvet som tror att jag ska klara mig utan att fara till psyk en gång i veckan. Men l...

Av Maria - 3 september 2019 20:43

väntar fortfarande på offert från den "bästa" flyttfirman har handlat lite och skickat paket till mamma för hon fyller snart år gått riktig långpromenad med vovven så nu sover han gott på soffan känner mig så rastlös allt vara snurrar runt på...

Av Maria - 2 september 2019 12:24

allt bara snurrar kan inte förstå att jag ska flytta känns som jag bara hittar på kommer bli mer verkligt när jag får tillbaka nya kontraktet och bekräftelsen på uppsägningen och när själva flytten är bokad   ska på samtal idag har inge...

Presentation


Jag ansvarar INTE för hur det jag skriver påverkar någon. Är du underårig eller känslig så kan det finnas stötande texter och bilder på min blogg, eftersom jag skriver om mitt liv som överlevare av sexuella övergrepp.

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Fråga mig

11 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards