~ Quo Vadis ~

Direktlänk till inlägg 23 april 2010

bergochdalbana...............

Av Maria - 23 april 2010 15:51

gick till bussen........... mådde sådär........... tog ut pengar för att ladda busskortet till stallet.................... på vägen till informationen möter jag plötsligt en människa.......... hjärtat slog dubbelvolter innan jag såg vem det var.................... det var AP...................... ssk på avdelningen som jag älskar............ vi stod och pratade en stund... innan jag var tvungen att gåför att hinna med bussen....................... GODE GUD VAD JAG SAKNAR HENNE........... hon trodde att AJ jobbade idag så hon skulle hälsa........ hon frågade hur det var........ sa att det är ok......... och att jag var på väg till stallet nu.............. och så säger hon att jag ser ut att må bra........ och frågade mig om jag verkligen behöver ett nytt personligt ombud.................. det gjorde mig SÅ GLAD.............. däremot blev jag ledsen.. när jag med lite fina ord.. försökte tala om att jag funderat på att skriva till dem.. och fråga om någon av dem var villig att följa med mig till kvinnikliniken.............. för.. hon sa att hon tror att det blir svårt.... så det är nog som jag trodde - eftersom de har varit mina behandlare så får de inte ha kontakt med mig utanför avdelningen......... känns helt förkrossande........... en katastrof..................... men jag pratade på för jag ville inte visa hur modet sjönk...... och då berättade hon att NB slutat......... med kort varsel började hon studera till barnmorska i södra sverige......... hade jag ingen aning om alls................. men jag förstår henne... det passar henne som handen i handsken.... kommer jag någon gång att få barn så skulle jag önska att hon var den som hade hand om min förlossning.....................

klev på bussen helt tårögd.... men höll mig samman tills dess att jag klivit av bussen och kommit in på gården och stängt dörren efter mig till lillstugan........... tårarna bara rann............ vet inte, men jag tror att ridterapeuten såg att något var på tok.......... så hon kom efter att ha avslutat lektionen hon höll på med......... förklarade lite...... och hon förstod........... sen kändes det bättre.......... och så pratade hon om att det ev ska börja en ny tjej i ridterapi hos henne...... och hon undrade om jag kände mig redo att kanske ha ridterapi tillsammans med henne.......... och jag... sa ja............ är nyfiken på hur jag kommer att reagera.... liksom... hur det blir att vara sig själv när någon mer är där........... och ridterapeuten sa att... det är ju viktigt att ha någon att dela intresse med....... och att man behöver få prata av sig med någon som förstår om allt som händer....... det är ju precis så jag känner........... har berättat att jag har jossan här....... men vi ses ju inte öga mot öga........ och tänk om jag kunde få en till hästintresserad att babbla med.......... för att prata med någon annan ger bara ett enda stort "jaha, det var väl roligt....".................

idag fick jag välja mellan två olika övningar; balansträning med hästen som jag ridit förut, eller att fortsätta med horsemanship-övningarna med den andre killen....... jag längtar verkligen efter att sitta på en häst igen.... MEN... jag är så envis så jag vill inte släppa någonting som jag inte lärt mig att klara av............ så det blev horsemanship........

redan när jag gjorde iordning hästen så försökte jag sträcka på mig lite extra och tänka mig "stor"............ och det fick resultat! han lyssnade på mig när jag longerade honom både åt höger och vänster utan "strid"! har märkt att det bästa är att vara lite burdus och göra stora rörelser för att visa vem som faktiskt bestämmer.......... visst, jag tror inte att han direkt tar mig som ledare på allvar....... men han börjar ge respons på min energi i alla fall....... det är lite roligt.. för jag tror att ridterapeuten inser mer och mer hur pass envis jag är............. vet inte hur många övningar jag har stannat och börjat på nytt bara för att hästen har gjort rätt saker av sig själv innan jag gett kommando..................... funkar inte en övning - gör ett avbrott och samla ihop dig och försök sen igen, och GE DIG ALDRIG............... så fungerar jag...........

sa till ridterapeuten att jag märkt att hästen var väldigt känslig och rädd om ansiktet....... det är han i vanliga fall... men idag var han extrem.............. fick knappt kamma luggen på honom......... och vi fuskade lite med ryktningen, så jag ryktade honom inte i ansiktet.... och det kanske jag borde ha gjort.............. han vände bort sitt ansikte hela tiden....... och inte ens matte fick pussa honom......... och när jag skulle släppa ut honom och stod med grimskaftet i handen... och var på väg att bara klappa honom lite på "kinden".... så backade han och såg vettskrämd ut........... precis innan hade jag fått klappa honom där...... men något var bara fel.................. vet inte... men flocken är ganska orolig nu... blir en del bett och sparkar, särskilt vid matdags........... och kanske har han åkt på spö av en annan häst............... han brukar alltid vara lite tjurig när det kommer till ansiktet... ridterapeuten sa också det..... och vem vet..... han kanske har varit med om något innan han kom till hennes stall....... en olycka..... slagen........... vad som helst........... men idag hade han ingen bra dag i alla fall........ stackaren.........

ridterapeuten skulle handla... så jag slapp åka buss hem... tack gode gud......... bussen dit var full... trots att det var en led-buss................ kom in och slog igång datorn......... och då har idioten som lurade mig på blocket skrivit tillbaka till mig....... jag mailade henne och försökte ge henne tips att tänka på i framtiden - tex att inte ta ut mer i porto än vad det faktiskt kostar, inte sälja trasiga saker utan att tala om att de ÄR trasiga och behöver lagas, att man bör meddela att det blir en försening om det nu blir det och särskilt då köparen fått pengarna i förskott.......... men hon hade alltså svarat mig och var totalt oförskämd och hittade på alla möjliga undanflykter.........

men, men...... skit samma....... hon har helt klart problem................. och betydligt större problem än vad jag har....................






................känner att ridterapin blir viktigare och viktigare........ det är "min grej"................... finns inget inom vården som kan få mig att må så bra som att vara i stallet.............. det har förändrat mig som människa............. visst, jag har jobbat MASSOR på det långt innan....... men det är som att... allt lossnar när jag är i stallet............. jag kan tillgodogöra mig den samtalsterapi jag fått när jag är där.............. .... ............. ......det kommer inte vara vården som gör mig frisk (om det går......).... utan det kommer vara ridterapin............... kontakten med ridterapeuten och hästarna..........................

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 23 juli 2023 20:45

Har idag lämnat in nycklarna till min slitna fallfärdiga lägenhet, så nu är jag utflyttad. Men fy fan vad ledsamt, grät när jag stängde dörren och låste för allra sista gången. Den må ha varit ful och skruttig, men perfekt läge, planlösning, stor mys...

Av Maria - 2 juli 2020 22:08

Månaderna har gått. Jag har det så bra här i fjällen att tiden rusar iväg. Men det är skönt med tanke på det här "paus-året" pga Covid-19. Kan inte minnas när jag senast hade såhär lite panikångest och ångest. Ingen direkt stress över något. Nu är ja...

Av Maria - 9 oktober 2019 21:42

Det mesta har kört ihop sig. Men jag hoppas att det ordnar sig ändå till slut. Jag hade läkarsamtal och var mer eller mindre beredd på att få höra att jag är dum i huvet som tror att jag ska klara mig utan att fara till psyk en gång i veckan. Men l...

Av Maria - 3 september 2019 20:43

väntar fortfarande på offert från den "bästa" flyttfirman har handlat lite och skickat paket till mamma för hon fyller snart år gått riktig långpromenad med vovven så nu sover han gott på soffan känner mig så rastlös allt vara snurrar runt på...

Av Maria - 2 september 2019 12:24

allt bara snurrar kan inte förstå att jag ska flytta känns som jag bara hittar på kommer bli mer verkligt när jag får tillbaka nya kontraktet och bekräftelsen på uppsägningen och när själva flytten är bokad   ska på samtal idag har inge...

Presentation


Jag ansvarar INTE för hur det jag skriver påverkar någon. Är du underårig eller känslig så kan det finnas stötande texter och bilder på min blogg, eftersom jag skriver om mitt liv som överlevare av sexuella övergrepp.

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Fråga mig

11 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards