~ Quo Vadis ~

Direktlänk till inlägg 4 juni 2010

Fredagsmys i stallet!

Av Maria - 4 juni 2010 20:00

Har sett fram emot att få fara till stallet sedan efter kl 15 i tisdags...... då när jag skulle fara hem från stallet med bussen................... Hela förmiddagen var jag totalt väck.... levde häst.. tänkte häst.... hovar som klapprar...... gnäggningar... värmen....... blicken... närheten............ Tog halv dos stesolid inför bussresan.......... självklart var bussen nästan full................ Trodde knappt mina ögon när jag klivit av bussen och började närma mig gården... där stod nye hästisen och kliade på en av damerna..!! Jag var så ledsen för hans skull i början... när han var totalt utfryst....... och därför är det extra roligt att han kommer in mer och mer i flocken.... det värmer i hjärtat...


Fick hämta in honom, nya stjärnan, och göra iordning honom....... Han hade rullat sig i någon lera som satt som om det vore keramik...! Borstade och borstade, ridterapeuten borstade också, men allt fick vi inte bort. Han verkade lite nervös och orolig medan jag höll på med honom..... ryckig.... ville inte stå still......... öronen åkte fram och tillbaka... ögonen tittade panikslaget.......... Jag försökte att bara vara som vanligt och prata med honom.... tyckte att han blev lite lugnare efter ett tag.... Höll på att skratta ihjäl mig när jag skulle kratsa hovarna, för jag började som vanligt på hans vänstra sida... men när jag skulle få honom att lyfta hoven bak, så kunde jag inte hålla mig för skratt........ Han var jääääätteduktig och lyfte bakhoven 2-3 dm upp - men FEL hov! Han lyfte alltså upp sin högra när jag skulle kratsa den vänstra.... Jag vet, jag har dålig humor, men det är ganska komiskt att smeka en häst på hans vänstra sida och försöka lyfta hoven... och så lyfter han fel hov - med måtta!

Var lite ovant att sadla utan att det finns en risk att bli nafsad på, för det är ju vad jag är van vid... och vilken annorlunda sadel mot vad jag haft förut! Tränset var också annorlunda.... och självklart var jag tvungen att fråga om ALLT........... Men man kanske kan skylla på att man aldrig vågat ställa några frågor om något i hela sitt liv..... så det finns ju en del att ta igen...............


Satt upp och jag kände hur orolig lille bubben var........ men jag tänkte att om jag är lugn så blir han lugn..... Skrittade runt lite på planen... skulle rida runt hela fyrkanten tänkte jag....... men när jag kom till ena hörnet så ville han inte gå dit....... Jag manade på honom, men så plötsligt tog han ett skutt åt sidan och vände 90 grader..... Han lyfte båda frambenen och reste sig åt sidan snabbt som attan..... så han gjorde som ett skutt......... Jag var inte alls beredd på det... men eftersom jag är som jag är.... och sitter avslappnad som en säck potatis, så hänger jag bara med........... Ridterapeuten blev nog lite rädd.... men.. jag var helt obrydd........... Är det fel på mig eller......????? Skäms nästan...... Men jag tappade inte balansen, blev inte rädd.... Jag satt bara där.... och försökte prata tröstande med hästisen....... och tyckte synd om honom att han blev skrämd........ Men som sagt, ridterapeuten blev nog rädd............... för sen ville hon att jag skulle undvika det hörnet..... och jag fattar ju att om man ska få hästen att möta sin rädsla så behöver man vara betydligt mer rutinerad än jag..........


Ridterapeuten lade upp en smal "bana" av bommar med 90 graders svängar....... Jag fick korta tyglarna och ta mig an banan med hästkillen.... han blev lugnare när jag kortade tyglarna.... fick förklaringen efteråt - han blir mer fokuserad på det han gör och vad jag vill att han ska göra, så då avbryter man nervositeten genom att sätta honom i arbete......... Det gick ok första gångerna..... sen utökade ridterapeuten  banan... och då gick det åt skogen....... MEN.... sista gången så hade jag bestämt mig...... Och då lyckades jag göra halt utan att säga "ptrooo"..... och vi klarade hela "pusslet"....!! Var så stolt över lille gubben!!!


En sak som jag måste öva på en hel del är att hitta ett mellanting mellan att hänga med armana som om jag vore förlamad, och att hålla dem för högt upp...................


Efteråt så släppte vi ut alla hästisarna på bete, och oj vad glada de blev!! Är så härligt att se! Ger rysningar och ståpäls och se dem dundra ut över ängen!!!

När vi tog en promenad med ridterapeutens hundar så såg vi att deras staket/plank nästan lagt sig ner.. förmodligen pga den hårda vinden... så det var förmodligen DET som hästisen var rädd för.....


Jag har världens bästa ridterapeut! Och hon är världens finaste och mest omtänksamma och empatiska människa!



Kom hem och for iväg till Skokanonen och köpte ett par skor.... och passade på att köpa mat och lite gott till kvällen..... Nu ligger jag i sängen och har så jävla ont i nacke och axlar............. Jag vet att det är "nyttig" värk....... att det kommer från alla spänningar som släppt i stallet......... men det gör det ju inte direkt roligare för det.......................

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 23 juli 2023 20:45

Har idag lämnat in nycklarna till min slitna fallfärdiga lägenhet, så nu är jag utflyttad. Men fy fan vad ledsamt, grät när jag stängde dörren och låste för allra sista gången. Den må ha varit ful och skruttig, men perfekt läge, planlösning, stor mys...

Av Maria - 2 juli 2020 22:08

Månaderna har gått. Jag har det så bra här i fjällen att tiden rusar iväg. Men det är skönt med tanke på det här "paus-året" pga Covid-19. Kan inte minnas när jag senast hade såhär lite panikångest och ångest. Ingen direkt stress över något. Nu är ja...

Av Maria - 9 oktober 2019 21:42

Det mesta har kört ihop sig. Men jag hoppas att det ordnar sig ändå till slut. Jag hade läkarsamtal och var mer eller mindre beredd på att få höra att jag är dum i huvet som tror att jag ska klara mig utan att fara till psyk en gång i veckan. Men l...

Av Maria - 3 september 2019 20:43

väntar fortfarande på offert från den "bästa" flyttfirman har handlat lite och skickat paket till mamma för hon fyller snart år gått riktig långpromenad med vovven så nu sover han gott på soffan känner mig så rastlös allt vara snurrar runt på...

Av Maria - 2 september 2019 12:24

allt bara snurrar kan inte förstå att jag ska flytta känns som jag bara hittar på kommer bli mer verkligt när jag får tillbaka nya kontraktet och bekräftelsen på uppsägningen och när själva flytten är bokad   ska på samtal idag har inge...

Presentation


Jag ansvarar INTE för hur det jag skriver påverkar någon. Är du underårig eller känslig så kan det finnas stötande texter och bilder på min blogg, eftersom jag skriver om mitt liv som överlevare av sexuella övergrepp.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Fråga mig

11 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards