~ Quo Vadis ~

Direktlänk till inlägg 1 november 2010

Ätstörd......................

Av Maria - 1 november 2010 17:43

Var hos min t......... pratade mest om fredagen........ tror inte att någon av oss har fattat vad som hände egentligen................. Sen knackade läkaren på.... och jag följde med henne......... Skäms ihjäl... för vi drog över lååångt över tiden..... men.. det var inte mitt förslag att prata om mina (numera kallade) ätstörningar.............

Pratade om medicinhöjning..... Det blev lite snurrigt, men jag mailade henne så att det blev rätt till slut......... Pratade om premedicinering till plastiken....... och så undrade hon såklart hur det hade gått på KK i fredags.......... Tydligen har hon jobbat tillsammans med läkaren där... när hon gjorde sin ST-tjänst på kirurgen.... så hon log med hela ansiktet när jag berättade att jag tyckte att läkaren för en gångs skull varit BRA........

Hon är så annorlunda jämfört med andra läkare.......... Hon frågar vad jag tycker...... uppmuntrar att jag engagerar mig........... är noga med att vi är överens om vad som ska göras......... Samtidigt som hon både peppar, tröstar och betonar det som hon tycker att jag gör bra....... istället för att sitta och skälla på mig, klaga, tala om alla fel jag gör....... Hon sa att det är ok att det ser ut såhär nu..... för huvudsaken är att vi har planer....... planer som går att sätta igång med när tiden är inne....... och när jag orkar.......

Hon sa flera gånger att hon inte är där för att sätta dit mig eller för att få mig att skämmas....... och ja, det känns verkligen.......... men skammen finns ändå där....... Att sitta där och berätta att jag stoppar i mig veckodoser av laxertabletter på en kväll... är inte lätt.......... Men jag vet att hon inte kommer tvinga mig till något.... hon blir inte arg... besviken....... ledsen.......... Hon sa det i alla fall......... Det enda hon är ledsen för är att hon inte kan hjälpa mig med allt..... men jag sa att.. det ansvaret ju faktiskt ligger på mig............ Det är upp till mig om jag klarar av att ta mig till ätstörningsenheten....... Läkaren kan remittera mig dit.... men då jag är i en fas där jag inte klarar mig utan tabletterna.... så spelar det ju ingen roll......... Det är ju upp till mig att genomföra och ta emot den hjälp hon kan erbjuda.......... så det är inte alls hennes fel att hon inte kan göra något för mig............

.........vet inte om man ska vara glad eller ledsen egentligen... det här är första gången som en läkare har tagit mina ätstörningar på allvar........... frågat om jag kräks......... det var väl en normal följdfråga av det jag berättade...... om hur mina problem ser ut.......... jag skämdes så in i helvete att jag inte kunde se henne i ögonen......... och så kickar mitt försvar in........ så jag sitter där och LER när jag egentligen gråter........ för jag vill skydda henne från det jag säger.... samtidigt som jag vill förminska det för mig själv..........

 
 
[M]

[M]

1 november 2010 20:11

Skönt att höra att det gick bra med läkaren och att hon tar din ätstörning på allvar.

Kram !

http://dethemligarummet.blogspot.com

Maria

1 november 2010 21:14

Tack vännen ♥ *stor kram*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 23 juli 2023 20:45

Har idag lämnat in nycklarna till min slitna fallfärdiga lägenhet, så nu är jag utflyttad. Men fy fan vad ledsamt, grät när jag stängde dörren och låste för allra sista gången. Den må ha varit ful och skruttig, men perfekt läge, planlösning, stor mys...

Av Maria - 2 juli 2020 22:08

Månaderna har gått. Jag har det så bra här i fjällen att tiden rusar iväg. Men det är skönt med tanke på det här "paus-året" pga Covid-19. Kan inte minnas när jag senast hade såhär lite panikångest och ångest. Ingen direkt stress över något. Nu är ja...

Av Maria - 9 oktober 2019 21:42

Det mesta har kört ihop sig. Men jag hoppas att det ordnar sig ändå till slut. Jag hade läkarsamtal och var mer eller mindre beredd på att få höra att jag är dum i huvet som tror att jag ska klara mig utan att fara till psyk en gång i veckan. Men l...

Av Maria - 3 september 2019 20:43

väntar fortfarande på offert från den "bästa" flyttfirman har handlat lite och skickat paket till mamma för hon fyller snart år gått riktig långpromenad med vovven så nu sover han gott på soffan känner mig så rastlös allt vara snurrar runt på...

Av Maria - 2 september 2019 12:24

allt bara snurrar kan inte förstå att jag ska flytta känns som jag bara hittar på kommer bli mer verkligt när jag får tillbaka nya kontraktet och bekräftelsen på uppsägningen och när själva flytten är bokad   ska på samtal idag har inge...

Presentation


Jag ansvarar INTE för hur det jag skriver påverkar någon. Är du underårig eller känslig så kan det finnas stötande texter och bilder på min blogg, eftersom jag skriver om mitt liv som överlevare av sexuella övergrepp.

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Fråga mig

11 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards