~ Quo Vadis ~

Alla inlägg den 11 februari 2011

Av Maria - 11 februari 2011 21:21

Nu har jag sagt att jag tar lägenheten om inte personen före mig i kö tar den. Jag följer "den lilla" som säger att hon vill bo i ett rött hus med vita knutar.... mysig port, nästan egen ingång, ingen insyn...... hörnlägenhet.... hästar, skog och åkrar nästan inpå husgaveln...... och ändå stadsbussar, nära till affär som också ska bli postombud....

Det här är nog nästa steg för mig att ta.... En "rejält vuxen" bostad som är ett riktigt HEM och inte bara något slags väntrum för att börja plugga eller ej.

Nästa steg skulle vara hus på landet.

Egentligen är det nästan komiskt. I och hennes sambo är någonstans i de här krokarna också... MEN.. det är inte planerat för fem öre. Jag å andra sidan har velat och siktat på det här i åratal. Men tiden har inte varit rätt.

Ja herregud, vi är alla olika....

Av Maria - 11 februari 2011 19:41

Har varit och tittat på lägenheten nu. Den var............. jättefin........ tyvärr.

Vad fan ska jag göra nu. Och tänk om jag säger att jag tar den om jag får den - och sen inte får den. Då DÖR jag.


Är jag VÄRD det här?

Av Maria - 11 februari 2011 13:22

Jaha, då har man varit på studiebesök i ett stall............... HERREGUD! Jag ska INTE vara där!!!

ALLT som jag lärt mig att man INTE ska göra.. var vad man SKULLE göra i det stallet...... Jag är så chockad så jag SKAKAR!!

Hästägaren, M, har inga som helst ledaregenskaper och vill inte jobba med det heller. Det här var mitt ena av två skräckscenarion - mesig ägare som tilllåter hästarna att styra helt och hållet. Mitt andra skräckscenario är det omvända; att ägaren är för hård och slår sin häst, och då menar jag inte att man daskar till den med vanten när den håller på och dummar sig, utan grövre.


Kom dit och det första hon gör är att förse sig själv och mig med morötter att ha i fickan. Big NONO; tänk om hästarna får för sig något dumt och alla ska springa fram till och ta sig in i fickan. Livsfarligt. Och så säger hon att hon alltid har morötter i fickan "ifall om att något händer", och gnäller på att kallblodet är "nafsig". NÄHÄ?!? UNDRAR VARFÖR han nafsar.......... IQ fiskmås..........

När hon ställde sig och visade kallblodskillen stängslet genom att hålla upp det och visa och säga det till honom - ja, då tänkte jag att det här måste vara "twilight-zone" eller nåt.


Mockade lite, men hon har inte alls stallet uppvärmt, så hon har sådan där "permanent bädd" eller vad det nu heter. Så det var ju inte mycket att göra. När hon gick runt och "bäddade" åt dem så visste jag inte var jag skulle göra av mig själv! Det enda som saknades var väl en sidenkudde............

Så fick jag hämta in varmblodstjejen, och så tog M in arabtjejen - därför att varmblodstjejen "inte kan gå in själv, för hon blir så orolig då"........ Big NONO... Hästen styr över människan. Och så sätter människan upp ett jävla hundkoppel som "extragrind" in till stallet så att inte kallblodskillen skulle följa med. Behöver jag nämna att mina ögon höll på att trilla ut ur skallen och hakan låg nere på marken....?


Sen fick jag INTE sätta fast eller binda upp hästen när jag skulle borsta och greja "för hon tycker inte om det". SHIT tänkte jag och insåg att det här är ju VERKLIGEN INTE bra. Men jag tog loss grimskaftet och hängde upp det och tänkte att... jag kör väl på......... MEN - det var "fel" att göra, för "om hon blir orolig är det bra att grimskaftet finns"....... VERY BIG NONO... Tänk om hästen trampar på sitt eget grimskaft och rycker till! Jag sa det, men hon menade att det var bra ändå, men kunde självklart inte förklara varför...... *koko.....*

Så stod M och såg på medan jag borstade och hade mig, och så fort hästen rörde på öronen så sa hon att "ojojoj, nu är hon lite orolig!". Jag tänkte tyst för mig själv att "nej, det är hon inte, hon funderar och undrar vem som står och lugnt håller på med henne medan matte står där spänd som en fiolsträng".................. När jag borstade svansen så hade hästen en massa torkat bajs som satt fast i en rejäl klump, och självklart frågade jag hur hon brukar ta bort det. M svarar då att "ja, vi har diskuterat det ett tag nu men vi har ju inget varmvatten". Då tror jag att hon såg på mig att jag blev chockad, för sen ställde hon sig och började plocka bort det - men med bebisspråket och orden "ja, jag förstår att det gör oooont, ajajaj, du ska få en morot sen, stackars dig"...... Då klarade jag inte av att vara i hennes synfält så jag gick fram och kramade om den stackars bortklemade hästen istället och masserade manfästet. Då säger hon att hon inte förstår hur jag kunde göra det, för det vägrar hon alltid att låta folk göra annars... och det är också alltid annars är "så svårt" att borsta och rykta under magen......

Jaa, vaaaaad kan det bero på.......... *himlar med ögonen*

Och tydligen är jag den första som "märkt" av skitklumpen i svansen....... *öööööhh??*

Så talar hon om att hon ALDRIG ryat i åt någon av hästarna när de gjort något fel, förutom en gång när hästen red ut mitt i vägen med henne på ryggen. Och tydligen är de så att de antingen rusar iväg eller också bara står och är i sin egen lilla värld - blev jag det minsta lilla förvånad????? NEJ!


Sen skulle vi i alla fall gå ut en sväng med dem, och jag har sällan skådat någon leda en häst på ett så stelt och osäkert sätt. M hade betonggrepp så att fingrarna stelnade och hon höll nästan i grimman - trots att hästen var lugn. Vi lunkade på där på vägsnutten, och så säger hon att hon "brukar vända lite då och då för att det inte ska bli så enformigt".


Kan säga att vid det här laget hade jag redan gett upp för länge sedan.


För att "väcka upp" hästen jag gick med så gjorde jag några horsemanshipövningar. Men det gjorde jag inte när M såg, för det hade jag aldrig fått göra. Det hade varit alldeles för hårt.... *suck* Jag fick i alla fall hästen att backa, komma, göra halt och gå i min takt. Så det finns ju hopp!! Om någon bara TOG TAG I DET! Men hon jobbar inte så med sina hästar... *letar upp närmsta vägg för att dunka skallen i den*.............


Sen skrev hon ner vad hon gjort med varje häst och vad som hänt - för då kunde man ju gå tillbaka och läsa och se om tex någon varit grinig en dag och att det berodde på att hästen haft ett för tunnt täcke på sig dagen innan...................... *no comment...* och hon sa att nu skriver hon att hästarna har varit på promenad........

...och jag tänkte att 10 min i grimma och gå fram och tillbaka på en 20 m väg är alltså enligt henne en "promenad"................

...har ingen kommentar till det heller........


Innan vi for därifrån så fick JAG avgöra om arabtjejen kunde ha det täcke som M lagt på, för det satt inte som slickat under magen... "tror du att det kan vara såhär löst eller kommer det att lossna om det blåser och hon galopperar??". Svarade att "det ju inte är många centimeter, och SÅ vig tror jag inte att hon är så att hon får genom en hov där"...........


HEEEEEEEEEEEERREGUD........... Vill hjälpa de stackars hästarna. De är totalt understimulerade och har ingen ledare alls. Kände låååååååång väg hur mycket uppdämd energi de hade alla tre. De var inte oroliga, men man kunde lätt känna och se att de längtar efter något annat och att få röra på sig. De verkar vara trevliga alla tre och ha potential. Men de SKRIKER ju efter en ledare!


Jag tänkte först att det var en salig blandning av raser; en arabtjej, en annan varmblodstjej och så en kallblodskille. Men hon har INGEN ANING OM vad hon sysslar med, så det är väl därför som det blivit den blandningen.........

Alltså helt seriöst - jag "skryter" aldrig eller framställer mig själv som bättre än vad jag är - men M är mindre hästmänniska än vad jag var när jag kom till stallet första gången någonsin. Hon borde absolut inte ÄGA någon häst!


Och hur mycket jag än tyckte om stallet, hästarna och hon som person, så kommer det aldrig att fungera. ALDRIG. För hästarnas och M's skull - och för min egen - så måste jag tacka nej. Jag kan inte gå dit och ta ansvar för hennes djur när de är bortom kontroll och hon inte vill att man TAR kontroll. Jag skulle kunna lära hennes hästar en del, men det vore ju bortkastat eftersom hon inte förstår att använda det. När jag nämnde repgrimma och tillbehör så "är det för dyrt". Kan säga att om jag fick fria händer och visste hur man gjorde, ja då hade JAG köpt grejor och övat med dem.


Men bara tanken på att stå där ensam och borsta och rykta en häst som "inte ska sitta fast" och "inte tycker om beröring" och vars grimskaft ska hänga och dingla......... nej, det fungerar INTE. Om vi inte kan använda samma metoder, utan jag ska gå enbart enligt hennes - dvs ingenting - så känner inte jag mig bekväm och vill inte ta ansvar om det händer något. Det är ju fan livsfarligt att ha en orolig häst lös i en trång stallgång med ett grimskaft som ska dingla och ligga ner på golvet! Trampar hästen på grimskaftet och blir rädd så kan ju både häst och människa skada sig! Och jag trampade på det idag, och tänk om hästen hade ryckt till och jag hade ramlat och sen blivit trampad där jag låg.


HERREGUD... hela jag skälver.......... är helt chockad! Det här trodde jag ALDRIG! Jag räknade med att det skulle vara annorlunda och att något eller några saker skulle skilja sig från hur JAG har lärt mig att hantera hästar. Men DET HÄR kunde jag aldrig ens drömma om!

Presentation


Jag ansvarar INTE för hur det jag skriver påverkar någon. Är du underårig eller känslig så kan det finnas stötande texter och bilder på min blogg, eftersom jag skriver om mitt liv som överlevare av sexuella övergrepp.

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Fråga mig

11 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards