~ Quo Vadis ~

Direktlänk till inlägg 9 augusti 2010

jaha, det var det det.....

Av Maria - 9 augusti 2010 12:37

terapimåndag............ har gråtit ögonen ur mig............... pratat om målen med terapin.............. jag hade föreslagit bildterapi......... enskilt................ eftersom det blir för jobbigt................ precis som hon själv pratat om förut........ men.... den här gången säger hon att det blir "kaka på kaka"............... att vi i så fall måste göra uppehåll i vår kontakt, för det blir samma sak i bildterapin som i samtalsterapin......................

så nu kan jag ju stryka det........ också...........

sa att i så fall är det ju ingen vits att sitta med i en bildterapigrupp eller i en grupp för människor utsatta för sexuella övergrepp......... för det blir ju ändå "samma sak"........................ hon menade att då blir det ju något annat i och med att det är en GRUPP........... men jag fattar inte hur man kan reducera en gruppterapi till att bara handla om att öva sig på att vara med i en grupp...........

blir ledsen........... så ledsen........................ hur kan man sitta och prata om det och föreslå det, och sedan ändra sig............. det var det enda som fanns för mig att "göra" inom vården............... och nu är det också förbjudet............. men inte om jag går i grupp............................. så går jag "i grupp" så spelar det terapeutiska ingen roll alls............ utan BARA gruppsituationen...............


vill ta livet av mig............... NU

jag orkar inte

ORKAR INTE


JÄVLA SATANS HELVETE

mamma i telefon också


jag ska inte skära mig 

jag ska inte skära mig

jag ska inte skära mig

jag ska inte skära mig

jag ska inte skära mig

 
 
[M]

[M]

10 augusti 2010 00:33

Troligtvis så har du inte samma inställning till detta som mig, men jag brukar ofta kompromissa med min T trots att jag tycker något verkar värdelöst eller uppåt väggarna fel och trots att det ofta är skiltjobbigt. Jag gör det inte längre för att jag är rädd för att förlora min T om jag inte gör det, men mer för att ge henne och hennes förslag en chans. Ibland har hon haft rätt i att insistera, ibland fel, men i slutändan så är det inte det som betyder något utan det faktum att jag faktiskt provat. Att jag gett det en ärlig chans. Vare sig det hjälper eller inte, det jag provar, så ökar det i varje fall min självkännedom och mitt självförtroende samtidigt som det ger henne mer nycklar till hur jag fungerar och vad jag behöver för att må bättre.

Så summa summarium... Det kanske inte är så tokigt att försöka gå i bildterapi i grupp. Visst, självfallet så kommer du inte kunna utnyttja den terapin på det sätt som du önskar eller föreställt dig, men det betyder inte att du inte kan få ut något alls av terapin.

Om du dessutom får behålla din nuvarande individuella T och gruppterapin bara är något extra så är det ju ännu bättre. Då kan du dessutom prata av dig om den frustration det innebär att vara på bildterapin i grupp utan att kunna förmedla allt som du vill förmedla.

Det är bara lite flumtankar från mig som du gör vad du vill med, men vet att du inte är ensam om att få föreslag på saker som känns rätt så meningslösa, i alla fall i början.

Kram och ha det bra på ridterapin i morgon !

http://dethemligarummet.blogspot.com

 
Maria

Maria

10 augusti 2010 11:44

Tack vännen *kramar ömt*
Jag tror att vi har ganska lika inställning ändå, även om det inte verkar så - vet ju hur rigid jag kan låta, och VAR för bara några år sedan (pga skadebegränsning, men ändå...). Min t vet att jag kompromissar, och ibland för mycket så att jag förlorar mig själv... Det här med grupp är ju pga att jag har social fobi, och social fobi-gruppen jag var med i fungerade ju inte - och ändå var det ju en grupp särskilt anpassad för oss med social fobi. Jag trodde att jag skulle kunna använda bildterapin enskilt som ett komplement till samtalsterapin, det var det som var min och min t's plan. Jag skulle jättegärna vilja vilja gå i bildterapigrupp, men eftersom jag inte ens klarade av att gå i social fobi-grupp så förstår jag ju att det inte går. Sitta och prata om övergreppen med okända människor, hålla i en pensel eller penna inför andra, osv. Min t vet och förstår det också, men det är väl mer en plan på lång sikt. Det var bara jag som tog upp ämnet men enskilt, eftersom jag är inne i en period då jag målar mycket nu och min t är ju ingen bildterapeut så jag får ju inte ut så mycket av det jag gör och bearbetar. Och även om de tyckte att det var ok i social fobi-gruppen att jag satt och grät och hade panikångest i 2 timmar x 2 tillfällen varje vecka och inte sa ett ljud, så är det ju verkligen inte meningen att det ska vara så i en bildterapigrupp. Det är inte bra eller konstruktivt, varken för mig eller de andra deltagarna.

Känns som om jag skrivit ett "försvarstal" men det är inte alls menat så, det hoppas jag att du vet :-) Vi har ju inte haft sådär jättetät kontakt, så jag vill bara tala om hur det var i våras när jag skulle in i social fobi-gruppen. Läkaren var inte särskilt förtjust över att jag gick dit heller, eftersom jag tog 50-60mg stesolid inför varje träff, 2ggr/v...... och ändå hade panikångest och bara grät. Men som jag sa då - nu har jag provat det och vet mer om mig själv och vad jag behöver för att ta mig framåt, så även om det var horribelt och jag misslyckades (har ju aldrig påbörjat något som jag inte avslutat i hela mitt liv - eller hoppat av något) så vet jag att jag DÖR INTE av att prova och ev upptäcka att det inte fungerar för mig. Och det gör ju att mina behandlare får veta mer om mig också.
Kommer att tänka på "kontraktet" vi fick skriva under. Kan inte låta bli att le för mig själv. "Jag lovar att inte ta några berusningsmedel eller lugnande medel inför eller under gruppträffarna". För mig lät det som rena skämtet... och jag sa det också - så jag fick "dispens", eftersom jag inte ens kunde ta mig dit om jag inte fick ta stesolid. Ja herregud vad komiskt egentligen!

Nu ska jag snart till stallet! *STOOOR KRAM*

http://quovadis

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 23 juli 2023 20:45

Har idag lämnat in nycklarna till min slitna fallfärdiga lägenhet, så nu är jag utflyttad. Men fy fan vad ledsamt, grät när jag stängde dörren och låste för allra sista gången. Den må ha varit ful och skruttig, men perfekt läge, planlösning, stor mys...

Av Maria - 2 juli 2020 22:08

Månaderna har gått. Jag har det så bra här i fjällen att tiden rusar iväg. Men det är skönt med tanke på det här "paus-året" pga Covid-19. Kan inte minnas när jag senast hade såhär lite panikångest och ångest. Ingen direkt stress över något. Nu är ja...

Av Maria - 9 oktober 2019 21:42

Det mesta har kört ihop sig. Men jag hoppas att det ordnar sig ändå till slut. Jag hade läkarsamtal och var mer eller mindre beredd på att få höra att jag är dum i huvet som tror att jag ska klara mig utan att fara till psyk en gång i veckan. Men l...

Av Maria - 3 september 2019 20:43

väntar fortfarande på offert från den "bästa" flyttfirman har handlat lite och skickat paket till mamma för hon fyller snart år gått riktig långpromenad med vovven så nu sover han gott på soffan känner mig så rastlös allt vara snurrar runt på...

Av Maria - 2 september 2019 12:24

allt bara snurrar kan inte förstå att jag ska flytta känns som jag bara hittar på kommer bli mer verkligt när jag får tillbaka nya kontraktet och bekräftelsen på uppsägningen och när själva flytten är bokad   ska på samtal idag har inge...

Presentation


Jag ansvarar INTE för hur det jag skriver påverkar någon. Är du underårig eller känslig så kan det finnas stötande texter och bilder på min blogg, eftersom jag skriver om mitt liv som överlevare av sexuella övergrepp.

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Fråga mig

11 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards