~ Quo Vadis ~

Alla inlägg den 22 maj 2010

Av Maria - 22 maj 2010 22:09

hur anstränger man INTE en arm...................... ska jag linda hårdare... så att stygnen kanske får mer stöd och håller.................. men det måste väl läka bättre om blodet kan strömma..... det kan ju inte vara meningen att det ska stasa.....................

det här MÅSTE bli bra............ MÅSTE!!!!!

jag försöker....... jag gör verkligen det.......... men rätt som det är så bär jag runt på något.......... och får panik......... kan nästan se framför mig hur det börjar blöda .................


om jag bara kan sköta mig imorgon så blir det bättre................ för då ska jag inte pilla på kompresserna............... så onödigt att göra det redan idag........ jag var för nyfiken.. och fundersam........................... JAG ÄR EN JÄVLA IDIOT!


måste göra något........... behöver gå ut och gå, men det kommer bli regn...... skulle hellre ut och springa, men det är ju helt kört...................

Av Maria - 22 maj 2010 17:47

jag blir så jävla förbannad så jag kokar över!!!!!! och ärligt talat förskräckt!!!

gick till apoteket och på vägen hem kommer en ung kille på cykel som skjutsar en annan kille i samma ålder........ vid en kort men brant nerförsbacke körde de omkull så det fräste i gruset................. jag han tänka "ajajaj, det där gjorde ont" innan jag hann vända på huvudet........... båda två reste sig upp och skrattade och linkade och småkved.... pratade med varandra, men jag vet inte vad de sa för de pratade inte något språk jag känner till....................... min första tanke var att springa dit och fråga hur det gick....... men pga min jävla sociala fobi så gjorde jag inte det....... men eftersom jag stod kanske 40 m därifrån så fanns det ju fler människor som var närmre............. MEN INTE EN JÄVEL STANNADE ELLER FRÅGADE OM DET GICK BRA OCH OM DE BEHÖVDE HJÄLP!!!

jag bliR SÅ FÖRBANNAD.......... och helt FÖRSKRÄCKT................... en människa kan skada sig mitt i en folkmassa och ingen så mycket som tittar och än mindre hjälper till............. VAD ÄR DET HÄR FÖR JÄVLA VÄRLD????


och jag hatar mig själv för att jag inte sprang dit!!!! det är en klen tröst att jag stod och avvaktade för att se om någon av dem behövde hjälp.............. sen ville jag inte stå och stirra på dem så att de tyckte att det var pinsamt.. så efter en stund så gick jag vidare..........

fan vad besviken jag är på mig själv........... gör inte JAG något, så hur kan jag då gnälla på andra..........

  

Av Maria - 22 maj 2010 15:18

bestämde mig för att titta hur såret såg ut..... eller ja, hur det verkar se ut........ man ser ju inte så mycket pga häftan som sitter över stygnen...........

när jag tagit av bandaget och såg kompresserna så insåg jag att jag borde ha haft armen mer stilla igår.... och idag....................... fick dra loss kompresserna för att de var indränkta i blod som torkat eller delvis torkat............. så jag passade på att byta kompresser till sådana som inte ska fastna........ det var de enda jag hade hemma................. sen har jag lindat in armen igen........... och bestämt mig för att inte anstränga den mer.................... i och för sig spelar det nog inte så stor roll nu längre, för såret har ju redan tagit ihop.......... men jag vill inte utmana ödet.......... det gick bra att lida i "åttor"... var inte alls svårt när jag väl provade........... men det svåraste är att få lagom tryck........... har ingen aning om det blev för hårt nu....... men jag får väl se om handen blir blå................ vill inte ha för löst heller, eftersom det ska hålla ihop operationssåret..............

måste köpa fler kompresser i alla fall........... i fall om att................. det är väl bra att ha något över snittytan så att det finns något som tar emot............


...........fick ångest så jag mår illa.................... tänker på hur lång tid det tar innan nästa ingrepp................ måtte det läka fort................. alla säger ju att jag har bra läkkött................................. sköterskorna som var med under operationen igår blev väldigt förvånade när jag talade om att jag aldrig varit på akuten eller fått hjälp med mina sår................ det blev helt tyst och de såg ut som levande frågetecken....... men vad skulle jag säga........ de frågade mig vad läkaren hade sagt när hon/han tog hand om såren................................. terapeuten fick fylla i och tala om att det var sant.. jag har aldrig blivit omplåstrad.......................

*gråter tyst*


......måste gå och lägga mig under bolltäcket nu................... ska ta en stesolid också..........

Av Maria - 22 maj 2010 11:10
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Maria - 22 maj 2010 09:44

när jag väl somnade så sov jag som en stock......... kanske inte så konstigt med tanke på hur min gårdag var................. och eftersom jag vaknade så har jag väl inte fått "andningsuppehåll"..............   

jag fattar verkligen inte varför de inte lyssnar på mig när jag säger att premedicineringen inte fungerar........ visst, den kan ta olika vid olika tillfällen.. men ändå............... jag hade kunnat gå hem direkt från operationsbordet.... men ändå ska jag stå och tjafsa med en jävla sköterska om jag får gå hem eller ej efter att ha väntat en timme................ SJUKT!


är öm i armen.... men inte särskilt mycket................ egentligen gör det mest ont på ett enda ställe... och det är där jag själv skurit så jag pajat nerverna.......... jag känner igen "vägen" ner mot handleden och vidare ut mot ring- och långfingret...........


för en gångs skull vill jag att det här ska läka bra...... och bli ett tunnt ärr....... och därför vill jag inte ta bort bandaget ifall om att jag pajar något................. tänk, helt plötsligt spelar det roll.... till och med HUR det läker....... jag försöker ta hand om mig......... jag bryr mig.......... bryr mig om mig själv........................ usch.. läskigt..... känns dumt...................


känner mig ledsen idag också....... ensam....... och jag saknar stallet............... behöver värmen..... kärleken......... en mjuk mule......... sorgsna ögon..................... bara få vara nära........ andas.... med hela kroppen.......... känna hur lugnet sprider sig.................. muskelknutarna som blir mjuka och löser upp sig................ känna hur hjärtat fylls av kärlek.. och vördnad.......... tröstens tårar som faller.... som lagar det som trasigt är..................


  

Av Maria - 22 maj 2010 01:01

det är svårt att greppa vad jag har varit med om idag.......... har ritat... för att bearbeta..................


  




1: efter att ha gömt hela mig bakom skynken och under filtar så tvättade op-sköterskan mig med en tvål och sedan med sprit..... och så började läkaren med att rita var hon skulle lägga snitten......... och så lade hon bedövning på 6-7 ställen........


2: hon brände de kärl som blödde när hon snittade....... de minsta drar ihop sig av bedövningen, men det finns ju andra..... särskilt när patienten hyperventilerar.......................... och så skar hon alltså bort en hudflik med ärr........ och jämnade till ytan och skar så att huden som fanns kvar skulle bli mer elastisk..........


3: op-sköterskan tog en tång och drog ihop huden på mitten först, och första stygnet sattes där........ och så fortsatte de så.........


4: när jag var klar så hade läkaren sytt ihop hudändarna med mååånga stygn....... och alltså försvann en hel del ärr....... och huden på armen är spänd, men kommer att töjas och växa till sig........ och så småning om är det dags för operation nr 2 av armen.................. och det kommer gå till på samma sätt.........



...fatta nu att jag var orolig när jag inte hade ont alls.................. så den ömma känslan var nästan välkommen...................



har dragit över ytterligare ett skydd.... bara över natten.... så att jag inte river av bandaget och hela kittet...................om jag kan sova.............

Av Maria - 22 maj 2010 00:18

hur fan ska jag kunna byta kompresser och bandage själv........... jag har ju bara en hand........... och jag har aldrig ens provat att linda i åttor................

står att man kan ta bort de största kompresserna efter ca 2 dygn......... men tänk om de sitter fast........... och så står det att man inte behöver ha armen lindad mer än ett par dygn.............. men då kommer mina stygn att gå upp....... eftersom huden är så spänd runt armen............ jag behöver ju något som "mosar ihop" armen så att stygnen inte går upp...............

Presentation


Jag ansvarar INTE för hur det jag skriver påverkar någon. Är du underårig eller känslig så kan det finnas stötande texter och bilder på min blogg, eftersom jag skriver om mitt liv som överlevare av sexuella övergrepp.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Fråga mig

11 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards