~ Quo Vadis ~

Direktlänk till inlägg 24 april 2011

Inga bilder

Av Maria - 24 april 2011 11:51

Det bidde inga bilder från kameran - eftersom jag har varit så extremt supersmart att jag packat ner alla kablar och kontakter inför flytten...

Hyperintelligenta jag ----->  


Har sovit gott inatt.. på mina glasögon.... Tur att de inte är ömtåliga och att jag har fler par i fall om att de skulle gå sönder.

Kaninerna verkar ganska trötta efter igår. Det blev väl en hel del att ta in under gårdagen, och att bli kammad och få "naglarna" klippta var väl grädden på moset...


Idag är det nog dags att röja lite till här. Plocka lite och "hylva av" det värsta. Det räcker att jag ger ninisarna hö en kväll, och sen ser det ut som en svinstia... Dammigt överallt och hö över hela golvet. Jippi - tycker både jag och min trasiga dammsugare........


 
 
Susanna

Susanna

24 april 2011 12:32

Åh så tråkigt, hade ju varit kul med bilder! :D
Går det inte att ta kamerans minneskort och trycka in i datorn?
Eller du kanske inte har en sådan "port" ?
Det har inte jag, hade varit såååå mycket enklare, inga sladdar och krångel :/
Glasögon är inte skönt att sova på ;D
Och du? Jag har precis samma problem med mina ninisar, speciellt med Coccos och Timjan som delar bur.
De har en höhäck som jag proppar full varje morgon, ibland kväll beroende på hur mycket de äter.
Men de har ju lärt sig att det är mycket roligare att dra ner all hö och sova på det istället.
Allra roligast är att blanda det med allt spån och sen kissa på det så att matte blir galen.
Gah, dessa kaniner, man kan inte leva med dem men man kan absolut inte leva utan dem heller :P

http://http:/Mortemvis.bloggplatsen.se

Maria

24 april 2011 17:21

Nej, har inte heller någon sådan port för minneskortet. Får vänta helt enkelt. :S

Jag fattar inte - man är snäll och köper höhäckar för att ninisarna ska få riktigt färskt hö, men så sitter de och drar ut det precis som du säger, och så trillar resten ner bakom burarna och på golvet....
Just nu har jag "delikatesshö", men de gillar inte det lika mycket som "vanligt hö". Så då plockar de ännu mer... Tilda ser alltid förolämpad ut när hon får hö - för hon vill helst baaaara ha halm. Men det kan hon ju glömma, hon är redan så klen.
Astrid sitter just nu och protesterar och tycker att hon fick för lite frukost-pellets... ena framtassen i matskålen, den andra utanför, och så stirrar hon på mig var jag än är... som att "TITTA HÄR!! DET ÄR TOMT!!! SKÄMMES TA MIG F*N!!"

Funkar det med vanligt spån till dina hårbollar? Jag kör med "Toalätt" för att Tilda inte ska se ut som en konfettihög... Fick panik när jag kommit hem med henne och såg hur det fastnade i pälsen. Slängde mig efter mobilen och smsade till uppfödaren och frågade hur hon brukade göra.... Sen slängde jag mig iväg med bussen, för jag hade spån öööööverallt.. Astrid trivs med "Toalätt" också. Tror det beror på att det suger åt sig kisset direkt och inte luktar. Jag är bara glad att hon går på toalådan i buren så att jag inte behöver "rasta" henne som en hund som jag gjorde i början...

 
Susanna

Susanna

24 april 2011 21:45

HAHAH Cocos gör också så med matskålen, tittat på en som om man vore dum i huvudet och som du säger "TITTA! DET ÄR TOMT HÄÄÄÄR!! HALLÅ?!"

Jag har spån och halm blandat, lille Timjan ser ut som en vandrande konfettihög han med, borstar han minst 3 ggr dagligen.
Har varit lite misstänksam mot toalätt, är det inte svårt att mocka i?
Tänkte på kaninpluttarna.
Spånet kan man ju "sikta" så att spånet trillar ner och bajset stannar kvar i spaden.
(plockar lite varje dag)
Det går väl inte med toalätt??
Hade ju varit skönt att slippa borsta 3 ggr dagligen :P
Nenna dock, henne fastnar det inte på, hon har sån lite mer "glansig" och hal päls, Timjan har ju sån teddypäls som är lite krusat.

http://Mortemvis.bloggplatsen.se

Maria

24 april 2011 22:13

Jag tycker att det funkar bra med Toalätt ändå. Visst, man får inte med alla pluttar varje dag men huvudsaken är att det är torrt - tycker jag. Sen beror det ju på hur ninisen i fråga är, men både Astrid och Tilda har sina "toaplatser" så det är inte så farligt. Astrid kissar och pluttar baaaaara i hörnet på sin hörntoalett dessutom, så jag tar bara en liten spade och öser bort och slänger dit lite nytt. Tilda har några "fläckar" där hon brukar kissa och plutta, och så sprider hon ju runt den stackars halmen överallt, så hon får som en matta ovanpå. Det är lite krångligare. Men det känns skönt att slippa se gulfärgade fötter på dem för att de trampat i blött spån - särskilt Tilda som är snövit under tassarna! Och så tar det ju bort lukt och allt. Går att slänga i komposten, är helt giftfritt (fattar inte vad föräldrarna tänkte med förr när man "bäddade" med tidningspapper...). Jag gör också samma procedur varje dag, och så "storstädning" när det behövs. För Astrids del så hamnar ju all smuts i toaletthörnet, så det skurar jag ju ur oftare. Förut skurade jag båda burarna varje vecka... men jag är inte lika "hysterisk" längre... ;)

OM du ska prova med toalätt, så köp för all del inte det i en djuraffär, för där kostar det dubbelt så mycket som på ica eller coop... Något som jag inte visste när jag i panik for och köpte mina första förpackningar på dyraste djuraffären i stan... Tror att jag numera betalar 29kr för 10 liter och det är lite mer humant än de första påsarna jag köpte som var 3ggr så dyra...

Antar att man får väga pris, funktion och typ av kanin mot varandra och fundera på om det är något som kan funka. Är ju så olika för alla. Tilda gillar INTE att bli kardad och kammad, annars kanske jag också kört med spån och hade kammat henne tre ggr om dagen. Även om det är jobbigt så kan det ju vara en mysig stund för båda - om kaninen gillar det.
Känns lite surt att jag bara använder toalätt, för min pappa har en stor hyvel i sitt garage.. och när jag bara hade Astrid så gick jag dit med kattlådan och ett durkslag, och så silade jag bort dammet och fick rent, fint och fluffigt spån - gratis. Så det känns surt..... Men om ninisarna mår bra så är det så det får vara. Det är som om de vore mina barn, jag gör vad som helst för dem ♥

 
Susanna

Susanna

24 april 2011 22:51

aha :)
Coccos har ovanan att gräva runt i allt så allt hamnar ju överallt även om han gör ifrån sig på ett ställe.
Stackars Timjan får stå ut med hans påhitt, haha!
Timjan älskar att bli borstad, kan lägga han på rygg på bordet, med en handduk som stöd och borsta hans mage, haha!
Klipper även klorna på det viset, inget krångel alls!
Nenna däremot, haha, hon morrar så fort hon ser borsten :O

Men ska nog ta och prova toalätt, eller remmiss som det heter på andra ställen.
Köper på granngården isåfall, har ganska långt till närmsta ica eller coop :p
Här finns bara Tempo och det är kanppt att de har kanintillbehör.
Eller katt o hund överhuvudtaget.

Smidigt detdära med sågverket, vi köpte hos ett sågverk tidigare, likadant spån som i de stora balarna man köper hos granngården.
5kr per fullproppad sopsäck, inte illa :P
Dock slutade de sälja efter ett tag, tråkigt nog.

http://Mortemvis.bloggplatsen.se

Maria

24 april 2011 23:14

Jag måste bara säga att.. GUD VAD SKÖNT ATT HÖRA att någon mer än bara jag lägger ninisarna på rygg när jag klipper klorna..!! Jag trodde att jag var ensam om det! Försökte med handduk över huvudet osv först, men jag var genomsvett varje gång. När jag lägger dem på rygg i mitt knä så ligger de ju helt still och tassarna är avslappnade så att jag kan pilla och titta hur noga och länge jag vill.

Man kan ju alltid testa en liten förpackning. Funkar det så gör det, gör det inte så gör det inte. No harm done! :)

Min pappa vet inte var han ska göra av allt spån. Jag har föreslagit att han ska sälja eller till och med skänka bort det, men han fattar inte. Han bara gnäller på att det svämmar över i spånhuset och han vet inte var han ska göra av det någonstans. Tänk om han skulle ge bort skiten! Då blev han ju av med det och allt vore frid och fröjd - men icke... *smartskalle...*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 23 juli 2023 20:45

Har idag lämnat in nycklarna till min slitna fallfärdiga lägenhet, så nu är jag utflyttad. Men fy fan vad ledsamt, grät när jag stängde dörren och låste för allra sista gången. Den må ha varit ful och skruttig, men perfekt läge, planlösning, stor mys...

Av Maria - 2 juli 2020 22:08

Månaderna har gått. Jag har det så bra här i fjällen att tiden rusar iväg. Men det är skönt med tanke på det här "paus-året" pga Covid-19. Kan inte minnas när jag senast hade såhär lite panikångest och ångest. Ingen direkt stress över något. Nu är ja...

Av Maria - 9 oktober 2019 21:42

Det mesta har kört ihop sig. Men jag hoppas att det ordnar sig ändå till slut. Jag hade läkarsamtal och var mer eller mindre beredd på att få höra att jag är dum i huvet som tror att jag ska klara mig utan att fara till psyk en gång i veckan. Men l...

Av Maria - 3 september 2019 20:43

väntar fortfarande på offert från den "bästa" flyttfirman har handlat lite och skickat paket till mamma för hon fyller snart år gått riktig långpromenad med vovven så nu sover han gott på soffan känner mig så rastlös allt vara snurrar runt på...

Av Maria - 2 september 2019 12:24

allt bara snurrar kan inte förstå att jag ska flytta känns som jag bara hittar på kommer bli mer verkligt när jag får tillbaka nya kontraktet och bekräftelsen på uppsägningen och när själva flytten är bokad   ska på samtal idag har inge...

Presentation


Jag ansvarar INTE för hur det jag skriver påverkar någon. Är du underårig eller känslig så kan det finnas stötande texter och bilder på min blogg, eftersom jag skriver om mitt liv som överlevare av sexuella övergrepp.

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Fråga mig

11 besvarade frågor

Gästbok

Kategorier

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards