Hej,
Skriver till dig eftersom du är "föreståndare/chef". Jag vill vara anonym och att dessa frågor stannar mellan oss. Jag har det tillräckligt jobbigt med mitt liv som det är. Hoppas att du respekterar detta.
Jag undrar:
Varför får man inte trappa ut kontakten med ett PO som går i pension?
Varför får man inte trappa in kontakten med ett nytt PO så att man slipper vara helt utan medan det gamla ombudet går i pension?
Vad är det som gör det så svårt att förstå för de Personliga ombuden att man inte bara kan släppa in en människa bara rakt upp och ner i sitt liv?
Varför kan inte de Personliga ombuden förstå att man varken orkar eller vill byta ombud mitt i en strid med Försäkringskassan, så att det nya ombudet inte vet vem man är eller vad det handlar om?
Är det meningen att ett PO ska kunna göra det som står beskrivet på er hemsida?
Vad gör man när ett PO inte hjälper till med det som han/hon borde?
Vad gör man när det inte hjälper att prata upprepade gånger om de problem i relationen som man har med sitt ombud och att man inte får den hjälp man behöver och som står beskriven på er hemsida?
Varför får man inte byta PO om kontakten inte fungerar med det befintliga, men man fortfarande behöver ett Personligt ombud?
Hur kan ett PO avskärma sig helt när det passar honom/henne och bara låtsas som det regnar?
Varför kan ett PO inte boka in en tid för att träffas en gång 2-3 veckor i förväg?
Är det ok att bara få besked om tid för träff samma dag eller 2-3 dagar i förväg?
Varför går det inte att förstå att man som klient behöver få veta att man får hem tex mat en vecka?
Hur kan man vara personligt ombud om man ej klarar att förmedla information, från tex Försäkringskassan till klienten, varken muntligt eller skriftligt?
Hur ska man som klient kunna lita på sitt ombud då man får en massa felaktig information, mer eller mindre vita lögner, löften som bryts gång på gång, samt inte få den hjälp man ber om men har rätt till?
Hur gör man om man behöver byta PO pga tex ovanstående anledningar? Går det? Går det inte? Och vad gör man när man är i stort behov av ett PO, men inte kan ha kvar sitt befintliga PO pga konflikter som ej går att lösa, men nekas att få byta?
Förstår ni att ni sparkar på människor som redan ligger om ni vägrar byte av PO? Hur tänker ni lösa det?
Det är några av de frågor som jag undrar över.
Hoppas på snabbt svar för jag orkar inte leva såhär längre. Jag behöver HJÄLP. Och det fungerar inte att prata med mitt PO, för problemen jag försöker prata och på så vis lösa blir bara bortpratade och bortskojade. Hela tiden. Och det har pågått i ca 1½ år, så det finns inget mer som jag varken orkar eller vill försöka göra åt det.
Jag vet att alla ni som jobbar där är fina och bra människor, för annars skulle ni inte ha det jobbet. Så jag hoppas att du förstår att jag skiljer på sak och person.
MVH *påhittat namn*